انتخاب های برتر مسجد جامع اصفهان

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    به وبلاگ من خوش آمدید

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 75
    کل نظرات کل نظرات : 6
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز :
    بازدید دیروز بازدید دیروز :
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 0
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
    بازدید هفته بازدید هفته :
    بازدید ماه بازدید ماه :
    بازدید سال بازدید سال :
    بازدید کلی بازدید کلی :

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.142.174.55
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله خبری تیتر ناب و آدرس titrnab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

انتخاب های برتر مسجد جامع اصفهان

 

مسجد جامع یزد: این ساختمان باشکوه، ایوانی بلند در شهر قدیمی یزد است که پایه های آن متعلق به عصر ساسانیان است. حمام خان یزد امروزه با تغییر کاربری به عنوان سفرهخانه استفاده میشود. قدمت این خانه به اواخر دوره زندیه و اوایل دوران قاجار بازمیگردد و امروزه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال 1313 مسجد جامع یزد در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید و اکنون تحت نظارت اداره اوقاف میباشد. در ادامه به تعدادی از جاهای دیدنی در یزد میپردازیم. بقعه دوازده امام: در ادامه میتوانید از بقعه دوازده امام دیدن کنید. همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، باغ پرندگان اصفهان فقط یک جاذبه گردشگری نیست و بازدید از آن میتوانید ساعات فراموشنشدنی از سفر به اصفهان را برایتان به ارمغان بیاورد. حوض مقابل امیرچخماق نیز جاذبه دیگری برای علاقمندان به هنر ایجاد کرده و وجود مجسمه های مسی، بازار عکاسی در این فضا را داغ کرده است. مجموعه خان یزد: مجموعه خان یزد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر یزد است که شامل حمام خان، بازار خان، میدان و مدرسه خان است. موزه آب یزد ۳۵۰ متر، میدان ساعت ۸۰۰ متر، مسجد جامع یزد ۱٫۳ کیلومتر، بقعه دوازده امام۲ کیلومتر، آب انبار رستم گیو۱ کیلومتر، آتشکده ورهرام۱ کیلومتر، باغ دولت آباد۲ کیلومتر، حمام ابوالمعالی۱ کیلومتر، خانه لاریها۱ کیلومتر، مجموعه خان۱ کیلومتر، مسجد جامع کبیر یزد۱ کیلومتر، بقعه سید رکن الدین۱ کیلومتر، آب انبار شش بادگیر۱ کیلومتر، مدرسه ضیاییه (زندان اسکندر)۱ کیلومتر، موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان (مارکار)۱ کیلومتر، خانه هنر یزد. موزه قصر آیینه یزد که نام «موزه آیینه و روشنایی» بر سردر آن حک شده، به عنوان مهمانسرای خصوصی در سال ۱۳۲۰ خورشیدی شروع به کار کرد.

در آخرین قسمت ساختمان های این ضلع، یک شبستان بزرگ وسیع زمستانی از دوره ی حکم رانی سلطان محمدبن بایسنقر بن شاهرخ تیموری واقع شده است که سال ساختمان آن در کتیبه ی سردر آن، سال ۸۵۱ هجری ذکر شده و از لحاظ سبک ساختمان، از ابنیه ی بی نظیر و تماشایی اصفهان است. ایوان درازی که به ویژه کاشی کاری آراسته ای دارد، به یک شبستان گنبددار باز می شود که بنابر کتیبه اش، به فرمان نظام الملک در آغاز پادشاهی ملکشاه در سال ۱۰۷۲ م (451. ق ) و به یقین پیش از سال 1075 م (۴۵۴ ) ساخته شده است. قدمت ساخت این میدان به دوران تیموریان بازمیگردد، البته بخشهای مختلف این میدان طی سالیان به فرمان افراد مختلف اضافه یا تعمیر و مرمت شدهاست و یا تغییر کاربری داده اند. این خانه در شمار میراث ملی کشور قرار داشته و بخشهای مختلف آن از جمله سالن اصلی، سرداب، پاکنه و … مبدا قنات روستای فهرج است و از بخشهای مختلف شهر مانند میدان امیر چقماق میگذرد. در مسجد جامع اصفهان نباید از پوشش طاق چشمهها غافل شد؛ ۴۷ دهانه ساخته شده و از ۵۰ روش مختلف برای تزئین آن استفاده شدهاست. از این رو می توان چنین تصور کرد که بنایی مربوط به عصر ساسانی در محل کنونی مسجد جامع اصفهان بوده است. اقامتگاه سنتی گل آرا اصفهان: اقامتگاه سنتی گل آرا اصفهان در خیابان هاتف، انتهای کوچه مشیر یخچال، مسجد ذوالفقار، پشت پاساژ گل بهار واقع شده است. ازاره های مرمری و صفحه های گوناگون از کاشی کاری های معرق برجسته که قیمت های پایین این ایوان را تزیین کرده است و کاشی کاری پشت طاقنماهای فرقانی و تحتانی اطراف صحنه متعلق به دوره ی حکم رانی اوزن حسن است. در میان راه خود کافههای دلنشینی همچون کافه خانه هنر را میبینید که در پشت بام آن میتوان بافت سنتی یزد را تماشا کرد.

همچنین اگر به دنبال خرید صنایع دستی یزد هستید، میتوانید سراغ فروشگاه خانه هنر بروید. با مراجعه به سایتهای فروش بلیط قطار یا سرویس رزرو بلیت اسنپ میتوانید بلیط مربوط به این شهر را با هزینهای بسیار کمتر از هواپیما دریافت کنید. فقط برای اینکه سفر راحت تری را تجربه کنید و سختیهایی مانند پیدا کردن محل اقامت و یا گران بودن اقامتهای گردشگری، شما را اذیت نکند. این بنا در سال ۷۷ کاربری موزه پیدا کرد و همانطور که از نام موزه پیداست، میتوانید انواع وسایل روشنایی مانند پیهسوزها، نفتسوزها و برقسوزها و همچنین آینهها را در آن مشاهده کنید. احمد آخوندی با اشاره به اینکه باید مسیرهای رفتوآمد وسایل نقلیه مختلف در بافت تاریخی شناسایی شود، گفت: شهرداری یزد برای همه مسیرهای ورودی بافت تاریخی دوربین نظارتی ترافیکی نصبکرده تا بتوانیم مسیرهای خودرو، عابر پیاده و موتور را شناسایی کنیم و بر اساس این دستهبندی ترافیک در ورودیهای بافت تاریخی یزد کنترل شود. ویژگیهای اقلیمی، تاریخی و معماری و بافت شهر یزد باعث شده تا لقبهای مختلفی پیدا کند. یکی از ویژگیهای معماری این خانه بادگیر آن است که در کنار ایوان قرار دارد و هوا را مطبوع میکند. این بنای زیبا در سال ۱۵۶ هجری قمری با ابعاد کوچک و متناسب با جمعیت آن دوره اصفهان ساخته شد که یکی از عوامل شهرنشینی در آن دروه نیز بود. نمای داخلی صحن مسجد و کاشیکاریها طبق اسناد بهجایمانده مربوط به قرن نهم هجری قمری است که احتمالا منارهها نیز مربوط به همان زمان است و در همان قرن ساخته شده است. ایوان مزبور دارای تزیینات آجری فراوان و نیز یک کتیبه ی گچ بری از دوره سلیمان صفوی و اواخر قرن یازدهم هجری است. در قسمت غرب، چهلستون دیگری از قرن یازدهم هجری و از دوره ی شاه عباس کبیر موجود است که سبک ساختمان، جو طاق ها و ستون های آن، از چهلستون های سلجوقی واقع و در همین ضلع پیروی می کند و آن را به نام چهلسشون شاه عباسی می شناسند.

سپس در قرن پنجم هجری مسجد جامع یزد فاز تازهای از زندگی خود را تجربه کرد. این خانه زیبا حدود ۱۵۰ سال پیش توسط فردی به نام شیخ مهدی عرب ساخته شد؛ اما چون بعدها خانواده او لقب تهرانی گرفتند، به خانه تهرانی های یزد شهرت یافت. ایوان غربی مسجد جامع اصفهان را صفه ی استاد می نامند و وجه تسمیه ی آن را چنین گفته اند که استادی ایوان غربی مسجد را بنا کرده است و شاگرد او ایوان شرقی را و به همین مناسبت های امروز هم عموم مردم ایوان های غربی و شرقی را به ترتيب صفه ی استاد و ایوان شاگرد می نامند. این مجموعه بار دیگر با فرسایش مواجه شد تا اینکه در اواخر قرن نوزدهم، به گفته وحدت زاد، تکیه توسط ابوالقاسم رشتی در ورودی بازار ساخته شد. برخی از تصاویر دخمه زرتشتیان یزد واقعی نیستند و تنها نقاشی های رنگ و تصاویر کامپیوتری هستند که طبق گفته های نساسالارها و مسئولان دخمه به تصویر کشیده اند. بسیاری از شما با برجهای مشهور ساعت در جهان آشنا هستید که بزرگترین و معروفترین آنها هم برج ساعت بیگ بِن لندن است؛ اما شاید ندانید قدیمی ترین برج ساعت ایران در شهر یزد و درست در میدانی با همین نام قرار دارد! نخل مجموعه امیر چخماق به عنوان یکی از بزرگ ترین نخل های استان یزد در مراسم عزاداری روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت سیدالشهدا روی دستان بیش از 150 نفر از عزاداران در بین مردم تجمع کننده در میدان امیرچخماق گردانده می شود. در کنار جذابیت معماری خود ساختمان، آثار ارزشمند موجود در این موزه هم اشیایی خاص مانند اسلحه، سکه، قفل، تمبر، مجموعه خطی و نمونههایی از برنزهای لرستان هستند. اما به همین راضی نبود و پس از آن در سال ۱۳۱۲ یک مدرسه و دبیرستان که عضوی از مجموعه مارکار بود را برای دختران پسران این شهر ساخت و پس از گذشت چندی کار خود را به صورت رسمی آغاز شد.

از مهمترین موزه های شهر یزد میتوان به موزه آب، موزه قصر آیینه، موزه اسناد تاریخی یزد، خانه لاری ها، موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده، موزه خودروهای کلاسیک، موزه وزیری، موزه مارکار اشاره کرد. این محله از محلات قدیم شهر یزد میباشد که از شمال به محله شیخداد ، از جنوب به محله شاه طهماسب ، از شرق به محله باغ گندم واز غرب به محله باغ صندل محدود می شود .ودر ضلع شمالی خیابان انقلاب قرار گرفته است . همچنین گروه بزرگی از زرتشتیان ایران در یزد ساکن هستند و اقلیت کوچکی از یهودیان و مسیحیان نیز در محلات مختلف یزد به چشم می خورند. سرویس گردشگری: یزد مانند جواهری گرانبها در دل کویر ایران میدرخشد و جلوهگری میکند. شهری در دل کویر که با معماری متفاوت خود از گذشته تا به امروز، به یک مقصد محبوب برای گردشگران تبدیل شده است. کویر شگفت انگیز سیاه کوه را در ۴۰ کیلومتری شهر اردکان قرار دارد. کویر یزد: کمپ های کویری یزد مانند کویر کاراکال بافق، کمپ سندباد یزد، کمپ کویرشباهنگ و … راههای دسترسی مختلفی برای سفر به یزد که یکی از شهرهای بزرگ و گردشگر پذیر ایران است، وجود دارند. یکی از بزرگترین حسینیه های ایران است. 2- در طراحی پوشش های گنبدی کلیساهای ارمنستان از گنبدهای رُک (مخروطی شکل) یا گنبدهای با قوس مازه دار استفاده شده که هر دو نوع آنها با مصالح سنگی تراش خورده یا قلوه اجرا شده اند اما گنبدهای کلیساهای جلفا به دلیل استفاده از آجر و تأثیرپذیری از معماری دورهٔ صفویه عموماً از گنبدهای با قوس تیزه دار (قوس جناغی) و مشابه با گنبدهای مساجد استفاده کرده اند و در صورت رفیع بودن نمای خارجی گنبد آن را به صورت دوپوش اجرا کرده اند.

یکی از بخشهای جذاب کلیسای وانک مجسمههای سنگی داخل آن است. در گوشههای شرقی پل خواجو نیز دو شیر سنگی خودنمایی میکنند که نماد سپاهیان بختیاری و محافظان اصفهان در عصر صفویه هستند. در ادامه نگاهی به چند مورد از جاذبههای تاریخی و دیدنی محله فهادان میاندازیم که لذت پیادهگردی و گشتوگذار در این محله را چندین برابر میکنند. در ادامه ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﭘﻼن ﻣﺴﺠﺪ ﺟﺎﻣﻊ اﺻﻔﻬﺎن را ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي ﺷﻮاﻫﺪ و ﮔﺰارﺷﺎت ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺷﻨﺎﺳﻲ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺎرﻳﺨﻲ در ﻃﻮل دوره ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ بررسی می کنیم. اﻧﻌﻘﺎد ﻧﻄﻔﻪ اﺻﻔﻬﺎن را ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺑﻨﻴﺎد ﻣﺴﺠﺪ ﺟﺎﻣﻊ اﺻﻔﻬﺎن در ﻣﺤﻞ ﻓﻌﻠﻲ آن در ﺳﺎل 156 ﻫﺠﺮي داﻧﺴﺖ و همچنین از بناهای پایه ای برای سبک معماری اصفهانی. این بنا از ﻗﺪﻳﻤﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺴﺎﺟﺪ اﻳﺮاﻧﻲ اﺳﺖ و اوﻟﻴﻦ اﻟﮕﻮي ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺟﺎﻣﻊ ﭼﻬﺎر اﻳﻮاﻧﻲ را اراﺋﻪ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. 3. اﻳﺠﺎد ﭼﻬﺎر اﻳﻮان ﺑﺮ روي ﻣﺤﻮرﻫﺎي اﺻﻠﻲ ﺻﺤﻦ ﻣﺴﺠﺪ، ﻣﻌﻤﺎري ﻗﺒﻠﻲ آن از ﺣﺎﻟﺖ ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺒﺴﺘﺎﻧﻲ ﺳﺎده ﺧﺎرج ﺷﺪه و ﺑﻪ ﺳﺒﻚ ﭼﻬﺎر اﻳﻮاﻧﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲﮔﺮدد .از اﻳﻦ ﭘﺲ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﭼﻬﺎر ایواﻧﻲ ﻳﻜﻲ از ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت ﺑﺎرز ﻣﻌﻤﺎري ﻣﺴﺠﺪﺳﺎزي در اﻳﺮان ﻣﻲﮔﺮدد. ﻓﻀﺎي ﻣﻘﺎﺑﻞ اﻳﻦ ﻣﺤﺮاب در اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺷﺒﺴﺘﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺳﺘﻮﻧﻬﺎي ﻣﺴﺠﺪ ﻗﺮن ﺳﻮم و ردﻳﻒ ﻟﺒﺔ ﺣﻴﺎط ﺑﺎ ﺳﺘﻮﻧﻬﺎي دورة دﻳﻠﻤﻲ ﺑﻮده اﺳﺖ. در دوره ششم تغییرات که در طی دوران مظفری رخ داد، در ﺟﺒﻬﺔ ﺷﺮﻗﻲ ﻣﺴﺠﺪ ﺧﺎرج از دﻳﻮار ﺧﺸﺘﻲ ﻗﺪﻳﻤﻲ ﻗﺮن ﺳﻮم ﻳﻚ ﻣﺪرﺳﺔ دﻳﻨﻲ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﻣﺪرﺳﻪ ي ﻣﻈﻔﺮي ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ.

ﺑﻌﻀـﻲ از اﻳﻦ قسمت ها ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻳﻚ دوره ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ و ﺑﻌﻀﻲ دﻳﮕﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ادوار دیگری اﺳﺖ. حوضی مربعیشکل در مرکز و حوض چند ضلعی دیگری در قسمت شمالی قرار دارد. در ایران، وجود صحراهای پهناور در شرق ایران، فلات خشک و بی آب و علف در مرکز و غرب ایران، و در نهایت سواحل زیبا و سبز و خرم دریای خزر آب و هوای بسیار متنوعی را رقم زده است که از تابستانی گرم و خشک تا زمستانی سرد و برفی را شامل می شود. در طرفین چهلستون های مزبور در سمت مشرق و سمت چپ دالان ورودی مسجد، ساختمان های دوره ی آل مظفر، از قرن هشتم هجری مشاهده می شوند که طاق ها و ستونهای آجری جالب و متنوعی دارند و راهرو جنوب شرقی مسجد، آنها را از ساختمان سلجوقی جدا می کند. این مسئول تصریح کرد: با این دوربینها، تعدادخودروهای ورودی و خروجی کرج در فواصل زمانی مختلف بررسی و بر اساس نتایج آن میتوان مطالعات و برنامه ریزی لازم را برای اجرای طرحهای ترافیکی انجام داد. در اطراف این خیابان میتوانید چندین سینما، تابلو فروشی و فروشگاههای مختلف را مشاهده کنید. در روش دوم میتوانید از خیابان مجلسی وارد خیابان ابن سینا شوید و حدودا ۱۰ دقیقه پیادهروی کنید.

براساس کتیبهای که از قسمت دهلیز روبهروی درِ مجلسی یافت شده، صحن مسجد در سال ۱۰۸۴ ه.ق توسط محمدقلی سنگفرش شدهاست. گنبد اصلی این مسجد که با نام گنبد تاجالمک که به گنبد خاکی نیز معروف است در قرن پنجم هجری قمری ساخته شده و طبق اسناد موجود گنبد را وزیر ملکشاه سلجوقی ساخته است و در کتیبهای که روی آن نصب شده نام وزیر و سال دقیق ساخت آن نوشته شده است. این حمام که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد ساخته شد، معماری بینظیری دارد. کتیبه ی اصلی این ایوان (صفه ی استاد) به نام شاه سلطان حسین صفوی و به خط علی نقی امامی به تاریخ ۱۱۱۲هجری قمری است. کتیبه ی فوقانی ایوان جنویی از دوره شاه عباس دوم، حاکی از تعمیرات آن زمان به سال ۲۰۷۰ هجری در طرفین گنبد و ایوان مذکور است. ایوان غربی به طول و عرض ۱۲ متر است و دارای کتیبههای فراوان و یک شاهنشین است. با ۳ هزار سال قدمت و ۸۰ کیلومتر طول و ۲٫۱۱۵ حلقه چاه، قنات زارچ لقب طولانی ترین قنات دنیا را به خود اختصاص داد. طول‭ ‬بیشتر گاو ماهی ها‭ ‬به‭ ‬40‭ ‬الی‭ ‬50‭ ‬سانتی‭ ‬متر‭ ‬می‭ ‬رسد؛ اما برخی از انواع آنها تنها 5 تا 10 سانتی متر طول دارند.

اگه میخوای این حمام رو پیدا کنی تنها کاری که باید بکنی اینه که خودت رو به زندان تاریخی اسکند برسونی. برای بازدید از این خانه - موزه تاریخی ایران باید به شهر ابرکوه بروید. طبق گمانهزنیهایی که در خصوص سن درخت سرو ابرکوه یزد مطرح است عمر این درخت بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال است. سفر به شهر یزد و قدم زدن در میان جاذبههای بینظیر آن، به قدری میتواند جذاب و دوستداشتنی باشد که خاطراتش تا مدتها در ذهنتان ماندگار شود. این کوچهها گاهی به قدری تنگ هستند که ۲ نفر به سختی از کنار هم رد میشوند. نیز در باغ دیده میشوند. همان طور که در بالا نیز اشاره کوچکی شد، این مکان در گذشته بهسبب آتشسوزی و جنگهای متعدد آسیبهای فراوانی دیده و دوباره باسازی و مرمت شد. این شهر کویری جاذبههای دیدنی فراوانی دارد که یکی از آنها محله فهادان است. این میدان باشکوه متعلق به عصر صفویه روزگاری یکی از بزرگترین میدانهای جهان بوده و هنوز هم جزو زیباترین میدانهای جهان به شمار میآید. این یکی از زیباترین آب انبارهای ایران است و آبی که در آن جمع میشد، ساکنان محله را از وجود آب خنک و مطبوع در فصول مختلف سال برخودار میساخت. در آکواریوم اصفهان کودکان میتوانند به گونه های مختلف از آبزیان غذا بدهند آنها را لمس بکنند، لحظات و دقایق شاد و به یاد ماندنی را تجربه کتتد.

از این اثر هنرمندانه جهت طرح روی جعبه های گز آردی 33درصد مظفری استفاده شده و حقوق مالکیت معنوی مربوط به اثر رعایت گردیده است، جهت آموزش طرز تهیه گز اصفهان به صورت آردی کلیک نمایید. تعجبی ندارد که نام این اثر تاریخی یزد را هم در فهرست آثار ملی ایران هم مشاهده کنید. به گزارش ایلنا، مصطفی فاطمی گفت: از روز اعلام ثبت جهانی یزد، جشنهایی به صورت مردمی در اقصی نقاط بافت تاریخی شهر یزد برگزار شده که نشان از شور و نشاط یزدیها از ثبت جهانی این شهر دارد. به شهر اصفهان که وارد شوید، از هر فردی که درخواست آدرس سی و سه پل را داشته باشید، راه دسترسی و آدرس دقیق این پل زیبا را به شما نشان خواهد داد. برای اطلاع بیشتر میتوانید به نقشه زیر مراجعه کرده و از آدرس دقیق این بنای تاریخی مطلع شوید. پس از رسیدن به شهر زیبای اصفهان برای رفتن به این مسجد به چندین روش مختلف میتوانید اقدام کنید. از بخشهای مختلف خانه لاری ها هستند. یکی از مهمترین ویژگیهایی که در این دوران به مسجد اضافه شد، تزئینات بخشهای مختلف مسجد بود. این بازار قدیمیترین بخش بازار یزد بوده که دارای بنایی تاریخی با کاشیکاریها و تزئینات مختلف است.

چرا که این پل کارایی های بالایی دارد و از نظر، تزئینات و کاشی کاری ها، زیبایی بیشتری را نسبت به سی و سه پل دارا می باشد. باید اعتراف کنیم، حضور پرندگان در طبیعتی که زندگی میکنیم به یک نیاز تبدیل شده است؛ چرا که به وسیله زیباییهای منحصر به فرد خود، جلوهای زیبا و عطر و بویی دلنشین به محیط پیرامون ما اضافه میکنند. برای بازدید از هر کدام از آنها نیاز دارید به این محلههای قدیمی سر بزنید و از میان کوچههای آنها عبور کنید. از گنبد گرفته تا شبستان، بادگیر، چاه، موزه، سرداب و هر گوشه این اثر بخشی از تاریخ را به نمایش میگذارند. در حال حاضر هم این اثر را با همین نام در جهان میشناسند. هنگامی که در کوچههای یزد در حال قدم زدن هستید، ممکن است با طاقیهایی روبرو شوید که دیوار دو سمت کوچه را به یکدیگر متصل کردهاند. این مکان به عنوان میدان اصلی و تاریخی شهر یزد شناخته میشود و نامش در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد. این بنا در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. وجود مسجدهای وسیع، به ویژه برای برگزاری نماز جمعه ضرورت دارد که باید به جماعت و در هر شهر در یک مکان خاص برگزار شود.

چهار ایوان در وسط چهار ضلع آن ساختهشده که محلی برای حضور پادشاهان، عبادت مردم و برگزاری نماز و تحصیل طلاب و تدریس استادان بودهاست. مردم برای گپ و گفت، عبادت و گذراندن اوقات فراغت به این حمام میآمدند. در ساخت حمام ابوالمعالی از آجر، گچ، ریگ و ساروج استفاده شده است و بخشهای مختلف آن شامل فضای ورودی، هشتی، راه پله، حوضچههای آب گرم و سرد، اتاق استراحت، خزینه، شاه نشین و گرم خانه است. مسجد دارای شش ورودی است كه در اضلاع مختلف بنا واقع شده اند. قدیمیترین ورودی مسجد در ضلع شمالی قرار دارد. از دیگر تندیسهای معروف در کلیسای وانک میتوان به تندیسهای شاعران نامی ارمنی در قرن بیستم اشاره کرد که در دو طرف ورودی کتابخانه نصب شدهاند. این آرامگاه تاریخی و مشهور مربوط به قرن پنجم و دوران سلجوقیان است و با گنبدی آجری و معماری خاص و زیبا، از قدیمیترین آثار ملی ایران است. اگر بخواهیم از مسجد جامع اصفهان یک توصیف کلی بگوییم، باید بگویم مسجد از قسمتهای مختلفی تشکیل شده که این قسمتها شامل شبستان مسجد که با گچبریهای بسیار زیبایی تزیین شده، گنبد جنوبی که در دروه سلجوقیان ساخته شده، گنبد شمالی که به صورت قرینه با گنبد جنوبی است، ایوان درویشی که در ضلع شمالی قرار دارد، ایوان صاحب که در ضلع جنوبی قرار دارد، ایوان استاد که در ضلع مغرب واقع شده، ایوان شاگرد که در ضلع مشرق واقع شده، ایوان عمر که در انتهای ضلع شرقی قرار دارد، شبستان زمستانی بیتالشتا و مسجد الجایتو که در شمال ایوان استاد قرار دارد و یک شبستان کوچک و زیباست که دیدن آن خالی از لطف نیست. از زیباترین قسمت های مسجد که با خطوط بنایی تزیین شده، کاشی کاری جالبی بر دیوار شمالی این ایوان است که نام استاد آن را نیز در بر دارد و از چهار ترنج و یک قسمت مربع شکل در وسط آن تشکیل شده است.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره خودرو برای سفر لطفا از صفحه ما بخواهید.




تاریخ ارسال پست: دو شنبه 24 مهر 1402 ساعت: 15:24
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: